de paas-special ;)

Binnenkort is het Pasen en wie Pasen zegt, denkt al gemakkelijk aan eieren. Zelf was ik nooit zo erg gek op eieren dus ik mis ze niet, maar als je er wel altijd gek op was, of nog maar pas vegan bent en ze nog mist, of als je iets “vertrouwd” wil maken voor vrienden en familie, zijn er eigenlijk best wat interessante vegan “ei”-recepten. Dit leek mij het ideale moment om er eens een paar op een rij te zetten! 🙂

Scrambled tofu

Ik weet nog dat ik vroeger wel eens roerei maakte, niet zozeer omdat ik dat ei zo lekker vond, maar omdat ik het zo’n handige, goedkope, verwerk-alle-restjes-maaltijd vond. Sinds ik heb ontdekt dat je met tofu iets gelijkaardigs kunt doen, maak ik dat vaak en ook mijn niet-vegan vriend (die eerst heel sceptisch was en alleen maar geproefd heeft om mij een plezier te doen) is er gek op.

Het is eigenlijk heel simpel. Je bakt de dingen die je in je “roertofu” wilt hebben even in wat olie tot ze gaar zijn, je verkruimelt een blok enigszins uitgelekte tofu boven de pan en bakt het even mee, en je kruidt met kurkuma (voor de gele “ei”-kleur, als je dat niet belangrijk vindt kun je het gewoon weglaten), peper en zout en eventueel andere kruiden en smaakmakers naar smaak. De laatste keer dat ik het gemaakt heb, deed ik het zo:

-gesnipperd uitje glazig bakken

-stukjes rode paprika, plakjes champignon en fijngesnipperd teentje look toevoegen

-wanneer de groenten gaar zijn de tofu toevoegen samen met wat in de helft gesneden kerstomaatjes

-kruiden met kurkuma, peper en zout en laten bakken tot de tomaatjes een beetje zacht worden

-serveren met blokjes avocado met wat limoensap over gesprenkeld

Natuurlijk kun je alle combinaties maken die je maar lekker vindt, of je kunt het heel eenvoudig eten met enkel een ajuintje erdoor. Wie graag wat meer bite erin heeft, kan stukjes krokant gebakken tempeh toevoegen voor een soort eieren-met-spek-idee.

Vegan omelet

tofu-omelet

Voor wie meer van de textuur van een omelet houdt, is het ook mogelijk omeletten te maken op basis van tofu! Natuurlijk gaat dit, net zo min als de scrambled tofu, nooit exact naar ei smaken, het is meer het basis-idee van het gerecht dat terugkomt. Een echte eierfan zal misschien niet honderd procent tevreden zijn, maar persoonlijk vind ik de vegan versies van deze gerechten zelfs lekkerder dan de ei-gerechten. Als de foto je al laat watertanden, kun je hier vinden hoe je zo’n omelet maakt. Wie liever geen tofu gebruikt, kan ook een Indiaas recept op basis van kikkererwtenmeel uitproberen.

Namaak-ei

Bij de vorige recepten ging het er niet zozeer om exact de smaak van ei te benaderen, maar ook wie dat wil doen heeft wel enkele opties. Zo kwam ik laatst een recept voor vegan gevulde eieren tegen dat goede commentaren leek te hebben. Agar-agar kun je onder andere vinden in de Essenza en de Exotic World (en vast ook in biowinkels), zwart zout moeten ze volgens mij wel hebben in de Aziatische supermarkt op de Brusselsestraat.

Verder heb ik ook veel goeds gehoord over “the Vegg“, een vegan eivervanger die verrassend goed de smaak en textuur van ei schijnt te vervangen. Ik weet niet of dit ergens in de winkel te krijgen is bij ons, maar je kunt het sowieso online bestellen want ik ken mensen die dat gedaan hebben en daar tevreden van waren.

Ei in gebak vervangen

Natuurlijk eten we ei niet alleen zo, maar speelt het ook een belangrijke rol in veel zoete gerechten. Niet getreurd, er zijn massa’s heerlijke koekjes-, taart- en andere zoetigheid-recepten te vinden die volledig vegan zijn. Hier vind je een mooi overzicht van manieren om eieren te vervangen, compleet met recepten.

Zalig Pasen alvast! 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

